Σάλο έχει προκαλέσει η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας προς τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με την οποία τους ζητά να μην εξετάζονται στο εξής στην Α' Λυκείου τα κεφάλαια της αρχαίας ελληνικής Ιστορίας που αφορούν στον Μ. Αλέξανδρο και τους Περσικούς Πολέμους.Συγκεκριμένα, βάσει της συγκεκριμένης εγκυκλίου το υπουργείο ζητά να διδάσκονται συνοπτικά (δηλαδή με συνοπτική παρουσίαση ή απλή αναφορά και χωρίς εξετάσεις) μεταξύ άλλων:
• Οι Αιγαιακοί πολιτισμοί: ο πολιτισμός του βορειοανατολικού Αιγαίου, ο κυκλαδικός πολιτισμός, ο μινωικός πολιτισμός, σ. 56-64
• Ο μυκηναϊκός πολιτισμός, σ. 65-74
• H αρχαία Ελλάδα (από το 1100 ως το 323 π.Χ)- εισαγωγικό σημείωμα, σ. 76
• Οι μετακινήσεις, σ. 77-78, Ο α΄ ελληνικός αποικισμός, σ.78-80
• Β΄αποικισμός (8ος -6 ος αι.), σ. 88-89
• Η σημασία των Περσικών πολέμων, σ. 97
• Τα γεγονότα μετατροπής της συμμαχίας σε ηγεμονία και της δράσης του Κίμωνα (από: ο Κίμων, σ. 99, έως και τριακοντούτεις σπονδαί, σ. 100)
• Ο Φίλιππος Β΄, σ. 106-107
• Το οικουμενικό κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σ. 108-109
• Ο ελληνιστικός κόσμος, σ. 124, Η διάσπαση του κράτους του Μ. Αλεξάνδρου, σ.124-127
• Ο μυκηναϊκός πολιτισμός, σ. 65-74
• H αρχαία Ελλάδα (από το 1100 ως το 323 π.Χ)- εισαγωγικό σημείωμα, σ. 76
• Οι μετακινήσεις, σ. 77-78, Ο α΄ ελληνικός αποικισμός, σ.78-80
• Β΄αποικισμός (8ος -6 ος αι.), σ. 88-89
• Η σημασία των Περσικών πολέμων, σ. 97
• Τα γεγονότα μετατροπής της συμμαχίας σε ηγεμονία και της δράσης του Κίμωνα (από: ο Κίμων, σ. 99, έως και τριακοντούτεις σπονδαί, σ. 100)
• Ο Φίλιππος Β΄, σ. 106-107
• Το οικουμενικό κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σ. 108-109
• Ο ελληνιστικός κόσμος, σ. 124, Η διάσπαση του κράτους του Μ. Αλεξάνδρου, σ.124-127
Όπως αναφέρει το υπουργείο, το σκεπτικό των οδηγιών της εγκυκλίου είναι «να αποφευχθεί ο κατακερματισμός των υπό μελέτη φαινομένων, οι συνεχείς επαναλήψεις και η στεγανοποίηση των γνώσεων, ώστε να αποφευχθεί η στείρα απομνημόνευση, να διατεθεί διδακτικός χρόνος σε ενεργητικούς τρόπους μάθησης (π.χ. διερεύνηση, κριτικός σχολιασμός των πηγών) και να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να εμβαθύνουν στη μελέτη και κατανόηση των ιστορικών φαινομένων».
«Ολέθρια απόφαση»
Το θέμα έχει εγείρει ήδη σφοδρότατες αντιδράσεις στους κόλπους των εκπαιδευτικών, με την Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων να «κατακεραυνώνει» τον υπουργό Παιδείας για τις εντολές του και να κάνει λόγο για «νέα, ολέθρια απόφαση του υπουργείου Παιδείας».
Η ανακοίνωση της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων
Α. Με τις αποφάσεις αυτές του υπουργείου, το σχολείο παρέχει στους μαθητές ελλιπή γνώση του ελληνικού πολιτισμού στη συνέχεια και στη διαχρονία του. Αποσιωπάται έτσι η ουσία του ελληνικού πολιτισμού, η εξάπλωσή του σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, η ενότητά του, όπως την επέτυχε ο Φίλιππος Β', ο βασιλιάς της Μακεδονίας, η οικουμενική διάσταση και σημασία του μέσω του εκπολιτιστικού έργου του Μ. Αλεξάνδρου.
Β. Η κατάργηση μάλιστα της εξέτασης των συνοπτικώς διδασκομένων αυτών κεφαλαίων της Ιστορίας, όπως συνέβη και με τα Αρχαία Ελληνικά, κατ' ουσίαν οδηγεί στην πλήρη άγνοια από τους μαθητές των θεμελιωδών αυτών σελίδων της ιστορίας και του πολιτισμού μας και συρρικνώνει δραματικά την ανθρωπιστική παιδεία και την μόρφωση των νέων μας.
Το υπουργείο Παιδείας της χώρας μας επιδίδεται μεθοδικά και συστηματικά στην συρρίκνωση και υποβάθμιση της διδασκαλίας των ανθρωπιστικών μαθημάτων στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δεν του φάνηκε αρκετή, φαίνεται, η μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ούτε η κατάργηση του Επιταφίου του Περικλέους στη Γ' τάξη Λυκείου, ούτε η κατάργηση της εξετάσεως των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο.
Με νέα, ολέθρια απόφασή του συνεχίζει την εκθεμελίωση των βασικών πυλώνων του πολιτισμού μας στην Ελληνική Εκπαίδευση. Η Ε.Ε.Φ. καλεί το υπουργείο Παιδείας «να αναθεωρήσει τις ολέθριες αυτές αποφάσεις του και να δείξει γνήσια και ουσιαστική φροντίδα για την ολόπλευρη καλλιέργεια και μόρφωση της ελληνικής νεολαίας».
«Αλλοίωση της κρατούσας παράδοσης»
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος τοποθετήθηκε στην ThessNews και για το ζήτημα των θρησκευτικών σημειώνοντας πως δημιουργεί προβλήματα και πως δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή μια εκ βάθρων αλλαγή στη διδασκαλία του μαθήματος.
«Το πράγμα αυτό από πλευράς διαθέσεως της κοινής γνώμης και κυρίως των ανθρώπων που διαβάζουν αρχαία γραφή ή, το σημαντικότερο, που είναι εκπαιδευτικοί, μαθητές κλπ καταλαβαίνετε ότι δημιουργεί πολλά προβλήματα. Στην πλειοψηφία και οι γονείς των παιδιών και τα παιδιά θέλουν το μάθημα στην κλασική του μορφή, με κάποιες μικρές τροποποιήσεις που δεν θα δίδουν την εικόνα που δίδει αυτό που θέλουν να παρουσιάσουν οι άνθρωποι του υπουργείου Παιδείας σήμερα», αναφέρει αρχικά ο Παναγιότατος.
Ερωτώμενος αν η υπόθεση των θρησκευτικών είναι «λαγός» για έναν διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης εκτιμά πως δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο με τα θρησκευτικά. «Δεν νομίζω ότι με την τροποποίηση του μαθήματος των θρησκευτικών θα μπορούσε να επιδιωχθεί μια τέτοια αλλαγή. Δεν είναι εύκολο, είναι πολλοί άλλοι μεγάλοι παράγοντες, δεν το νομίζω».
«Είναι μια αλλοίωση της κρατούσας παραδόσεως. Και από πλευράς του Θεολογικού κόσμου σε μεγάλο ποσοστό, οι επιστήμονες θα ήθελαν, θα μπορούσε να υπάρξει μια μικρή τροποποίηση, αλλά όχι όμως αυτό που επιχειρείται. Δεν γίνεται αποδεκτό και δεν ξέρουμε αν τελικά θα πιάσει και την κοινωνία των εκπαιδευτικών, των θεολόγων και των μαθητών , αν θα τύχει καλής υποδοχής. Δεν το ξέρουμε. Εμείς οι παλιότεροι δεν το αποδεχόμαστε ότι είναι δυνατόν να γίνει κάτι τέτοιο. Μια εκ βάθρων τροποποίηση της διδασκαλίας των θρησκευτικών που άμεσα συνδέεται με τη ζωή της οικογενείας και των ανθρώπων που τιμούν την πίστη και θέλουν να δουν στα γράμματα, στα θρησκευτικά ορθόδοξα, να εξελίσσεται η ορθόδοξη θρησκευτική παράδοση», επισημαίνει o Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης.
vimaorthodoxias.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου