Η συντακτική ομάδα του ηλεκτρονικού περιοδικού Ιδεάπολις ευχαριστεί τον συγγραφέα του βιβλίου"Μιναρέδες: Οι λόγχες του Ισλάμ στην Ευρώπη", Χρήστο Τσιαχρή, για την ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε και μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω:
1) Θα μπορούσατε να μας συστηθείτε;
Ονομάζομαι Χρήστος Τσιαχρής και κατάγομαι από τη Λαμία. Σπούδασα στη Νομική Σχολή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, απ’ όπου έλαβα πτυχίο το 2000 και μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στο διεθνές δίκαιο το 2005. Εργάστηκα ως δικηγόρος από το 2003 έως το 2009 και από το 2009 εργάζομαι ως δικαστικός λειτουργός του Δικαστικού Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων. Κατά καιρούς έχω διδάξει νομικά μαθήματα σε σχολές και σχολεία των Ενόπλων Δυνάμεων και της ΕΛΑΣ. Πρόσφατα εκδόθηκε από τις εκδόσεις Θούλη το βιβλίο μου «Μιναρέδες – οι λόγχες του Ισλάμ στην Ευρώπη».
2) Τι ακριβώς πραγματεύεται το βιβλίο σας και τί ήταν αυτό που σας παρακίνησε να το γράψετε;
Το βιβλίο ξεκίνησε ως μία συγκριτική έρευνα του ελληνικού και του ελβετικού δικαίου που ρυθμίζει την ανέγερση χώρων λατρείας και ειδικότερα τζαμιών. Αφορμή ήταν η εκτεταμένη προβολή από τα Μ.Μ.Ε. της αντιπαράθεσης που υπήρξε αρχικά στην Ελβετία για τους μιναρέδες και ακολούθως στην Ελλάδα για το Ισλαμικό Τέμενος Αθηνών. Η έρευνα επεκτάθηκε στην γενικότερη σύγκρουση μετάξύ Δύσης και Ισλάμ, στο πλαίσιο της οποίας εντάσσεται η αντιπαράθεση για τα τζαμιά και τους μιναρέδες, κι έτσι προέκυψε το βιβλίο στο τελευταίο μέρος του οποίου καταλήγω σε γενικότερα συμπεράσματα περί της ασυμβατότητας της Δύσης με το Ισλάμ.
3) Υπάρχει νομικό πλαίσιο που απαγορεύει την ανέγερση τζαμιών σήμερα; Μπορείτε να μας αναφέρετε ορισμένους λόγους που επιτρέπουν αυτή την απαγόρευση;
Κατ’ αρχάς η θρησκευτική ελευθερία, που περιλαμβάνει το δικαίωμα ανέγερσης και λειτουργίας χώρων λατρείας, κατοχυρώνεται από το Σύνταγμα και διάφορες διεθνείς συμβάσεις. Στη χώρα μας υφίσταται νομοθεσία που καθορίζει την διαδικασία με την οποία οι πιστοί κάθε γνωστής θρησκείας μπορούν να προβαίνουν στην ανέγερση και λειτουργία χώρων λατρείας. Επομένως, δεν μπορεί κανείς να συζητά για γενική απαγόρευση της ανέγερσης χώρων λατρείας. Αυτό που επιτρέπεται, με βάση το ισχύον δίκαιο, είναι ο περιορισμός του δικαιώματος ανέγερσης ή λειτουργίας χώρων λατρείας - άρα και τζαμιών - εφόσον συντρέχουν συγκεκριμένοι λόγοι. Πέραν των τυπικών λόγων για τους οποίους το κράτος θα μπορούσε να απαγορεύσει την ανέγερη οποιουδήποτε κτιρίου (π.χ. παράβαση πολεοδομικής νομοθεσίας), η ανέγερση και λειτουργία τζαμιών θα μπορούσε να απαγορευθεί για τους λόγους που προβλέπονται στο Σύνταγμα, στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και σε άλλες διεθνείς συμβάσεις (π.χ. για την προστασία της δημόσιας τάξης, της δημόσιας ασφάλειας κλπ). Στο βιβλίο μου προτείνω δύο επιπλέον λόγους που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την επιβολή περιορισμών στην ανέγερση και λειτουργία τζαμιών: α) την διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας και β) την διατήρηση του κοσμικού χαρακτήτα του κράτους.
4) Τα ισλαμικά τεμένη αποτελούν αποκλειστικά χώρους λατρείας ή είναι και κάτι παραπάνω;
Τα ισλαμικά τεμένη είναι χώροι λατρείας και κατήχησης. Ταυτόχρονα χρησιμοποιούνται και ως χώροι διδασκαλίας του ισλαμικού δικαίου (Σαρία). Οι μουσουλμάνοι θεωρούν ότι οι διατάξεις της Σαρία υπερισχύουν κάθε άλλου κανόνα δικαίου, κατά συνέπεια οφείλουν να μην εφαρμόζουν οποιονδήποτε κανόνα δικαίου αντίκειται στην Σαρία. Η ανυπακοή στις διατάξεις του κρατικού δικαίου, όταν αντίκεινται στην Σαρία, προκαλεί προβλήματα στην σχέση των μουσουλμάνων με τα κοσμικά κράτη και στην συνύπαρξή τους με τους λοιπούς πολίτες.
5) Θεωρείτε οτι η υπόθεση του τεμένους στον Βοτανικό αντιμετωπίστηκε επαρκώς νομικά από την μεριά αυτών που ήταν αντίθετοι στην ανέγερση; Μετά από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει κλείσει οριστικά αυτή η υπόθεση ή υπάρχουν περιθώρια να ακυρωθεί η απόφαση σε ευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο;
Όσοι αντιτίθενται στην ανέγερση του Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών προσέφυγαν στα αρμόδια δικαστήρια και εξάντλησαν τα ένδικα μέσα του εθνικού δικαίου, δεν γνωρίζω όμως αν υπάρχουν και άλλες εκκρεμείς αιτήσεις ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Στις δίκες που διεξήχθησαν, προτάθηκαν διάφορα νομικά επιχειρήματα κατά της ανέγερσης του Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών αλλά οι αποφάσεις που εκδόθηκαν μέχρι σήμερα τα απέρριψαν. Δεν πιστεύω ότι αυτό θα αλλάξει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Θεωρώ πιο πιθανή την αλλαγή της πολιτικής της κράτους επί του θέματος, που θα έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση των νόμων ή την ανάκληση των διοικητικών αποφάσεων που προβλέπουν την ανέγερσή του τεμένους, παρά την ανατροπή των δικαστικών αποφάσεων που εκδόθηκαν.
6) Το βιβλίο σας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και προφητικό αν λαβουμε υπόψη τα γεγονότα στη Γαλλία με τους ισλαμιστές τρομοκράτες. Καποιοι μίλησαν γενικά για εξτρεμιστές που υπάρχουν σε καθε θρησκεία ενω αρκετοί πλέον ειναι και αυτοί που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το Ισλάμ στην Ευρώπη και την ασυμβατότητα που υπάρχει ανάμεσα στο Ισλάμ και τον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Ποιά η θέση σας πάνω σε αυτά τα γεγονότα και τις απόψεις;
Δεν θεωρώ ότι το βιβλίο μου είναι προφητικό. Πολλοί επιστήμονες εδώ και χρόνια υποστηρίζουν ότι η αύξηση των μουσουλμανικών πληθυσμών στα δυτικά κράτη θα οδηγήσει σε σύγκρουση, λόγω της ασυμβατότητας Δύσης και Ισλάμ. Υπάρχει και η αντίθετη άποψη, όσων πιστεύουν στην δυνατότητα αφομοίωσης ή ενσωμάτωσης των μουσουλμάνων στα δυτικά κράτη. Κατά τη γνώμη μου αυτό είναι αδύνατο και όσοι δεν αναγνωρίζουν τον κίνδυνο που προέρχεται από την εξάπλωση του Ισλάμ στην Δύση εθελοτυφλούν. Τα επιχειρήματα περί ύπαρξης μετριοπαθούς Ισλάμ που επιτρέπει την ειρηνική συνύπαρξη γηγενών Ευρωπαίων και μουσουλμάνων μεταναστών, περί της δυνατότητας ενσωμάτωσης την μουσουλμάνων στις κοινωνίες της Ευρώπης ή περί σταδιακής δημιουργίας ενός «ευρωπαϊκού Ισλάμ», έχουν καταρριφθεί από τα γεγονότα. Οι πρόσφατες επιθέσεις στην Γαλλία αλλά και όσες προηγήθηκαν στην Ισπανία, την Μ. Βρετανία, τον Καναδά, την Αυστραλία και αλλού είχαν ως δράστες μουσουλμάνους που γεννήθηκαν ή έζησαν πολλά χρόνια σε δυτικά κράτη - επομένως θα έπρεπε να έχουν ενσωματωθεί κατά τους υποστηρικτές του πολυπολιτισμικού μοντέλου - κι όχι μουσουλμάνους που ξεκίνησαν από κάποια μακρινά ισλαμικά κράτη με σκοπό να πραγματοποιήσουν επιθέσεις σε κράτη της δύσης με τα οποία δεν είχαν κάποια επαφή. Ως προς τον κίνδυνο της ισλαμικής τρομοκρατίας, συμφωνώ με τις απόψεις που κατά καιρούς έχει εκφράσει η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πειραιώς κα Μαίρη Μπόση. Θεωρώ ότι πέραν από τους λεγόμενους «μοναχικούς λύκους», στην Ευρώπη υπάρχουν διάσπαρτες ομάδες και πυρήνες ακραίων ισλαμιστών εν υπνώσει. Είναι θέμα χρόνου και συγκυριών η ενεργοποίησή τους. Η κύρια αιτία δημιουργίας αυτών των ομάδων είναι η πίστη των μελών τους σε μία θρησκεία - ή ακριβέστερα σε ένα οικονομικό-κοινωνικό-πολιτικό σύστημα - που έχει ως απώτερο στόχο την παγκόσμια κυριαρχία επί των «απίστων» ακόμα και με τη βία.
7) Θα θέλατε να στείλετε ένα μήνυμα στους αναγνώστες της ιστοσελίδας μας;
Επισκέπτομαι συχνά την ιστοσελίδα σας διότι βρίσκω πολύ ενδιαφέροντα άρθρα, τόσο πρωτότυπα όσο και σε μετάφραση. Αυτό που την διακρίνει από πολλές άλλες ιστοσελίδες είναι η οπτική γωνία από την οποία βλέπει τα γεγονότα. Ασχέτως του αν κάποιος συμφωνεί ή όχι με τις απόψεις που εκφράζονται, θεωρώ ότι αποτελεί ένα forum ιδεών που προσελκύει ελεύθερους στο πνεύμα ανθρώπους και προάγει τις πνευματικές αναζητήσεις τους.
Πηγή : ΙΔΕΑΠΟΛΙΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου